Kontaktsskapande och lobbyarbete
28 februari 2014Larmtjänst företräder den svenska försäkringsbranschen vad gäller samverkan mot försäkringsrelaterad brottslighet. Vi är kontakten mellan myndigheter och försäkringsföretag och ingår i olika grupperingar med exempelvis Polisen, Försäkringskassan, Skatteverket och Kronofogdemyndigheten för att bekämpa organiserad brottslighet. Ytterligare samverkansgrupper finns med finansbolag, banker och hyrbilsbranschen. Larmtjänst företräder därutöver Svensk Försäkring i de grupperingar rörande försäkringsrelaterad brottslighet som finns inom ramen för den europeiska branschorganisationen Insurance Europe samt gentemot de nordiska systerorganisationerna.
NÄRA SAMARBETE MED POLISEN
Ett nära samarbete med Polisen är viktigt. I takt med de organiserade stöldligornas framfart har Larmtjänsts samarbete med Polisen fördjupats. Vi lägger betydande resurser på att följa aktuella stöldtrender, vilket görs genom kartläggning och analys av statistik. Denna information förser vi sedan Polisen med. Vid riktade polisinsatser eller vid beslag av stöldgods hjälper vi även till med exempelvis identifieringar.
GODA RELATIONER MED GENERALAGENTERNA
En nära samverkan med tillverkare och generalagenter är mycket viktig för Larmtjänsts arbete. Genom goda relationer kan vi få tillgång till viktig information som kan vara till hjälp vid identifieringar och vid arbetet med att minska exempelvis bil- och båtstölder. Noterar vi ett nytt stöldmodus eller ser en ökning av antalet stölder av specifika fabrikat och modeller vidareförmedlar vi denna information till tillverkare och generalagenter så att de kan vidta åtgärder.
GENOMFÖR UTBILDNINGSINSATSER
Larmtjänst arbetar aktivt med kompetensutveckling i branschen och genomför årligen specialiserade utbildningar och seminarier, främst inom fordonstekniska frågor. Utbildningsinsatserna är i huvudsak riktade till försäkringsföretagens utredare.
Larmtjänst erbjuder även utbildningsinsatser till Polishögskolorna för att belysa försäkringsrelaterad brottslighet och stöldtrender.
LOBBYARBETE MOT FÖRSÄKRINGSRELATERAD
BROTTSLIGHET
Larmtjänst arbetar med olika aktiviteter för att påverka myndigheter att prioritera insatser mot försäkringsrelaterad brottslighet så som stölder och bedrägerier. Genom att aktivt bedriva ett lobbyarbete vill vi åstadkomma förändringar i lagstiftningen, förändrade attityder hos allmänheten och en högre prioritet för att bekämpa denna brottslighet hos polis och rättsväsende. I arbetet för att motverka försäkringsbedrägerier är attitydförändringar hos allmänheten en särskilt viktig del.
Lobbyarbetet sker genom exempelvis debattartiklar och seminarier samtidigt som vi deltar vid olika sammanhang där beslutfattare finns. En viktig komponent i vårt lobbyarbete är våra sammanställningar och analyser av den branschgemensamma statistiken.
Lobbyarbetet sker även genom samverkansprojekt tillsammans med andra myndigheter och privata aktörer.