Tillbaka

Sammanfattning av bedrägerirapporten 2024

25 april 2024
  • Försäkringar bygger på att sprida risker kollektivt, men systemet hotas av bedrägerier.
  • Uppskattningsvis 5–10 % av skadeersättningarna är bedrägerier, motsvarande 3,5–7 miljarder kronor per år.
  • Försäkringsbedrägerier drabbar alla genom högre premier och minskat förtroende för systemet.
  • Bedrägerier utförs av både enskilda individer och organiserad brottslighet.
  • Exempel på bedrägerimetoder:
    • Överdrivna skadeanspråk (t.ex. påstått stulna eller förstörda föremål).
    • Falska skadeanmälningar (t.ex. fabricerade olyckor).
    • Manipulerade dokument och kvitton.
  • 11 208 utredningar genomfördes  under 2024 av försäkringsbolagen.
  • 820 miljoner kronor i skadeersättningar avböjdes efter bedrägeriutredningar.
  • Vanliga orsaker till avslag:
    • Skadan har inte inträffat eller kan inte styrkas (39 %).
    • Oriktiga uppgifter har lämnats (19 %).
    • Försäkringstagaren vägrar medverka i utredningen (14 %).
  • 633 polisanmälningar om försäkringsbedrägeri gjordes 2024.
  • Endast 15 % av fallen leder till åtal, trots noggranna försäkringsutredningar.
  • En granskning som gjordes under 2024 visade att 73 % av Polismyndighetens nedläggningsbeslut var felaktiga eller orimliga.

Allmänhetens attityder

  • 77 % anser att försäkringsbedrägeri är ett allvarligt brott (minskning från tidigare mätningar).
  • 65 % kan inte tänka sig att begå försäkringsbedrägeri, men 6 % kan tänka sig att göra det.
  • 13 % känner någon som begått försäkringsbedrägeri.
  • Endast 19 % tror att risken att åka fast är stor, vilket kan öka benägenheten att fuska.